På båtcykling från Venedig till Mantua – dag 4

Dagen inleds med en skön ostprovning, men följs av en helt annan prövning. Regnkläderna på!

Följ med på en resa laddad med många gastronomiska, kulturella och natursköna höjdpunkter. På dagarna cyklar vi i en guidad grupp mellan världskulturarvstäderna Venedig och Mantua längs Po-flodens slättlandskap. Sedan väntar god regional mat och La Dolce Vita ombord på Giroliberos bekväma pråm Ave Maria. 

I dag på resans fjärde dag tar vi oss från Zelo till Mantua.


Vårt övergripande inlägg om båtcykling i Italien hittar du här.


 

Grana Padano – en njutning

Gränsle över cykeln drömmer jag om ost hela vägen från Ave Maria till ostfabriken Grana Padano utanför Bergantino. Som privatpersoner får man vackert nöja sig med ostdrömmar. Men vår grupp får stiga in i en enorm lagerlokal, från golv till tak fullpackad med hjulformade ostar i oändliga rader. Dessa 45 000 grana padano-ostar får mogna här. Varje osthjul väger 40 kilo (värt runt 500-600 euro) och fordrar 5 000 liter komjölk. Det kan förklara kolukten utanför fabriken.

Våra reseledare förklarar skillnaden i tillverkningsprocessen mellan grana padano och parmesan. Själv är jag mest nyfiken på smakskillnaden. Och tänk, i nästa stund infrias mina ostdrömmar. Utanför lagerlokalen har det bullats upp med rödvin och grana padano. Det är bara att avnjuta och njuta. Osten är ung och passar perfekt för ändamålet.

Full fart hos Grana Padano utanför Bergantino.

Här är några av de 45 000 osthjul som mognar här.

Nu får vi smaka på osten. Precis hur mycket vi vill.

 

Åkattraktionsmuséet – typiskt italienskt

Bara tre kilometer bort genom ett lantligt landskap ruvar en överraskning, denna gång i självaste Bergantino. För vem hade kunnat föreställa sig att fabriker i den här lilla staden, med runt 4 000 invånare, förser hela världens nöjesparker med åkattraktioner. Och har gjort detta under lång tid. Just detta kan vi lära oss mer om och följa med alla våra sinnen inne i för Italien unika museet för åkattraktioner och populär underhållning i Strozzi-palatset i Bergantino. Snart slår vi oss ner och lyssnar på O Sole Mio som spelas på ett litet positiv från 1800-talet.

Sådant kan pigga upp även trötta cyklister.

På museet finns mycket kunskap att erövra – om branschens historiska bakgrund (allt började med marionetteater på 1500-talet…), om hur musiken, som blev allt mer mekaniserad, lockade folk till attraktionerna, om studenter som fick åka gratis efter att ha vevat tre låtar på den mekaniska orkestern, om folktron att skörden skulle bättre ju högre upp man skulle komma på en attraktion, om radiobilarnas bakgrund.

Efter allt detta lärande söker vi upp den närmaste parkbänken i Bergantino och avnjuter våra lunchsmörgåsar med rostbiff.

Guiden på åkattraktionsmuseet i Bergantino vevar på positivet. Vilken härlig trudelutt!

 

Regn, regn, regn

Från Bergantino till pråmen återstår 27 kilometer i hällregn, enligt ihärdiga väderprognoser. Än så länge droppar det bara, men alla är rustade till tänderna för rejäla skurar. Någon har även trätt duschmössan från hyttens badrum på hjälmen. Fyndigt, eller hur?

Men snart upphör droppandet. Kanske hotet om ett oväder var knuffen som behövdes för att få till den sista issmältningen i gruppen. Stämningen blir påtagligt uppsluppen och nya vänskapsband knyts. Cykelturen längs floden och dess frodiga växtlighet känns i varje fall euforisk.

Oväntat möte med en flock får.

Eyal i samspråk med en trevlig medresenär.

Framme vid Ave Maria.

 

La Dolce Vita ombord

I loungen väntar kalla drycker och pizzasnittar att mumsa på. Middagen är inspirerad av södra Italien. Fave på borlottibönor, taleggio-lasagne med kronärtskocka och slutligen tiramisu.

Supergod taleggio-lasagne med kronärtskocka.

 

Mantua

Snart rör sig Ave Maria sakta uppför kanalen. Vi står i fören och hoppas att färden aldrig tar slut. Efter en passage genom en sluss nålsöga stävar pråmen i floden Mincio och vi omges av naturreservatet Mincios frodiga grönska. Gråhägrar och skarvar är det gott om vid floden. Men snart når vi Superioresjön, en av de tre konstgjorda sjöarna runt Mantua. Och när det 34 000 kvadratmeter stora palatset Ducale di Mantova uppenbarar sig är färden ändå slut.

Nästa dag ska vi ägna oss åt att utforska Unesco världskulturarvstaden Mantua. Inte bara de anrika byggnaderna, utan även stadens gastronomiska arv.

Sakta glider vi fram på kanalen på väg mot Mantua.

En fiskare metar längs floden.

Framme vid floden Mincio.

Snart framme i världsarvstaden Mantua.


Fakta om etappen

Cykel: Cykeletappen gick från Zelo till Governolo, cirka 50 kilometer.

Båtfärd: Med Ave Maria efter cykelfärden från Governolo till Mantua.

Besök: Besök på ostlager för Grana Padano utanför Bergantino. Besök på Åkattraktionsmuséet i Bergentino.

Detaljer om resans upplägg: Hittar du på Giroliberos hemsida.


Läs mer

Vårt övergripande inlägg om cykelkryssning i Italien

Dag 1 – från Venedig till Pellestrina
Dag 2 – från Pellestrina till Adria
Dag 3 – från Adria till Zelo
Dag 5 – rundtur på landsbygden utanför Mantua

Ströva i Venedig bortom turisterna
Öluffa i Venedigs lagun
Venedigs avgift för dagsbesökare


Text: Eyal
Bild: Kerstin


 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.