Vandra hemlighetsfulla Mölleslingan

Häng med på Mölleslingan genom Mölles natursköna omgivning med såväl kända som betydligt mindre kända vyer.

Denna relativt nymarkerade slinga genom Mölles sköna omgivning är strösslad med ögongodis och små pittoreska stigar med spännande vegetation. En varmt rekommenderad upptäcktsfärd till alla som har en timme över och vill se något mer än bara hamnen.

Upp

Havets brus ända vid vår startpunkt – gamla stationshuset i Mölle och sedermera busstation. Det är bara att följa små fyrkantiga markeringar i rött, längs gatan mellan bostadshus och bort från hamnen.

Vid Mölle kapell fortsätter vi på en smal stig till vänster, i kanten av villor och skog välkomnar blommande krokus, vintergäck och snödroppar. Motivationen är på topp, vilket behövs för att ta sig uppför en brant backe med stora buskage av rhododendron bredvid.

Väl uppe tar vi till vänster längs husen, ännu en liten bit upp mot en äldre byggnad som numera inhyser bostadsrätter. Över en liten träbro medan bäckens vatten porlar under oss. Här passar vi på och tar in utsikten över havet.

Vidare mellan villorna mot skogen, förbi en porlande bäck. Bokskogen med trolsk grön mossa är det ultimata gömstället för oändligt många småfåglar.

Vid Mölle kapell döljer sig stigen som tar dig upp på Kullaberg.

Havsglimtar på väg uppåt.

Gott om ljusinsläpp i bokskogen på vintern.

Ner

Vid vaktstugan går vi över vägen och ner i skogskanten längs en tämligen brant backe. I sluttningen till höger finns gott om avlövade ekar, samt en och annan hackspett, att vila ögonen på. Mellan villorna skymtar havet.

Ekskog.

Solviksbadet

Nere vid Solviksbadet viker vi av till vänster och passerar Karl XII skansar med gräsvallar. På den lilla bilvägen längs havet mot hamnen förnimmer vi både havsbrus och friska havsvindar. Vi betraktar vågorna, ett par vågsurfare och trutarna. Under turistsäsongen är man sällan ensam här.

Vid hamnen hejdar vi oss, vilken mångfald av sjöfåglar! Inte nog med gräsänder, bläsänder, svanar och strandskator. En ensam skedand håller till på land och översköljs gång på gång av vågorna.

I hamnen missar vi inte Fiskargumman på piren och Ruffagubbe, två konstverk signerade Jonas Högström.

Vi fortsätter gatan längs havet bortanför hamnen och svänger ner mot havet på en lätt förbisedd liten stig. Snart är vi framme på badplatsen vid Fågelviken. Här kan man fika med härliga utsikter över havet och Kullaberg och kanske ta ett vederkvickande dopp.

Återstår att gå tillbaka mellan villorna till Mölle station.

Blåsväder är mumma för vågsurfarna.

Undrar vad skedanden funderar på?

Mölle hamn med utsikt över Kullaberg.

Sugen på ett dopp vid Fågelviken?

Vandringsfakta

Start- och slutpunkt: Gamla stationshuset i Mölle. (Busstation i dag).

Längd: Knappt 5 kilometer
Höjdmeter: +/- 70 meter
Tid: Drygt en timme.

Karta och detaljer: Hittar du på vår profil på Wikiloc.

Tips: Går förstås att starta denna rundvandring var som helst. Till exempel nere i hamnen eller vid den stora parkeringen vid infarten till Mölle.

Läs mer:
– Läs om alla våra vandringar i Skåne.