Vandring från Grindelwald till Kleine Scheidegg

Utsikt mot Eiger

Alpvandring till Kleine Scheidegg med dramatiska utsikter.

Denna alpvandring från Grindelwald till Kleine Scheidegg har allt vi har kunnat vänta oss från en av Schweiz finaste regioner. Vattenfall, rara alpblommor och givetvis spektakulära vyer över snöklädda toppar på svindlande höjder.

Mjuk start på dagen?

Det skulle regna på förmiddagen. En mjuk start på dagen. Så var planerna. Men solen sken, i varje fall delvis, och vi hoppade i vandringsskorna vid nio. Så kan det gå.

Medan vi inleder uppstigningen från Grindelwald som ligger på drygt 1 000 meters höjd uppenbarar sig Eiger på knappt 4 000 meter i dess egen majestät. För stunden är den långt i fjärran, men vi ska närma oss!

Hur mycket vi ska gå upp har vi inte bestämt än. Det är ingen idé. Väder och vind och inte minst den egna orken får bestämma. Senare.

Eiger mellan molnen

Vandringen präglas av både sol och moln. Och både höga berg och grönskande alpängar.

Alpiglen i antågande

Vid tågstationen Grindelwald Grund snubblar vi över en skylt “Alpiglen 2 timmar”. En rundtur på fyra timmar låter lagom så vi beger oss ditåt.

Uppförsbacken muntras upp av ängsblommor som rödklöver, fibbla, prästkragar, smörblommor och blåklocka. Ett litet grönt tåg med två vagnar fullastade med turister passerar. Vi viftar och många viftar tillbaka. Sedan är vi så gott som ensamma, bortsett från de brunvita korna som betar på de sluttande ängarna och låter som flera kyrkor med sina koskällor.

Bäcken bredvid låter som en fors av rinnande smältvatten. Efter en granskog passerar vi Brandegg på 1 332 meters höjd. Återstår bara 300 höjdmeter. Vi lyfter blicken och tröstas av Eiger som sticker ut med sitt vita tryne ur en slöja av moln. Framme slår vi oss ner på första bästa sten vid en äng och förser oss ur ryggsäcken. Smörgåsar med maskarponegorgonzola, kokta ägg från frigående höns och därefter italienska körsbär, söta som livet självt. En falk svävar i skyn och på håll hörs murmeldjurs gälla varningsläte.

Tåget till Kleine Scheidegg och kor

Schweiz i ett nötskal. Blommande ängar med kor och leksakståg som går på minuten.

Kor med Eiger i bakgrunden.

Korna har duglig matsal.

Sagolandskap

Den långa lunchpausen har ingjutit nya krafter så det blir lite ändrade planer. I stället för att gå ner ett par timmar går vi upp lika länge. Vårt nya mål för dagen är Kleine Scheidegg. Beslutet byggs på en from förhoppning om att molntäcket klarnar upp och tillåter en fri sikt över fina dramatiska berg. Det är ju därför som vi kom till Schweiz!

Hittills verkar beslutet vara alla tiders. Efter en del granskog före lunchen har vi nu kommit in i ett sagolandskap som svämmar över av alpblommor. Maskrosor, smörblommor och smörbollar målar ängarna gula. Gentia ger det hela en blå nyans. Vatten hörs och syns mest hela tiden, ett litet vattenfall, bäck, rännilar. Ett litet vattendrag som fordrar lite balansgång över stenar. Vid varje vindling, nya överraskningar och nya vitklädda toppar genom molntäcket. Vid en bro över en bäck med forsande smältvatten doppar jag handen. Gissa om det är kallt.

Blå gentior

Stigen kantas av blommande gentior.

Utsikt mot Eiger

Bäck med smältvatten. Gissa om det är kallt.

Framme vid härligheten

Vi kommer högre och högre och får svindelkänslor. Inte av höjden. Av alpblommornas överdåd och mångfald. Nya blommor dyker upp hela tiden. Rara, skira alpsipor. Och blåbär. Jag visste inte att blommande blåbär i rosarött är så fina. Vita krokusar bländar och förför. De är bland de första alpblommorna som kommer upp vid snösmältningen. Stigen ligger på runt 2 000 meters höjd och topparna som omger oss är på uppemot det dubbla. Kan man annat än känna sig ödmjuk?

Blommande blåbärsris

Blommande blåbärsris.

Blommande krokusar nära Kleine Scheidegg

Krokusarna tittar fram när snön just har smält.

Ju närmare Kleine Scheidegg desto fler alptoppar runt oss. Endorfinfest inombords. Framme! Nu skymtar alla giganter genom molnen: Eiger, Mönch och för ett förstulet ögonblick Silberhorn. Pulsen skenar. Vi sitter på en trappa och betraktar världens kanske finaste utsikt med alpkajor svävande över huvudet.

Det har tagit oss 3,5 timmar att ta dessa 1 100 höjdmeter. Orkar vi gå tillbaka?

Silverhorn mellan molnen från KLeine Scheidegg

Ståtliga Silberhorn visar sig genom en tillfällig glugg i molntäcket.

Tillbaka på omvägar

Varför ta raka vägen ner när man kan krångla till det och hamna på oväntade ställen?
Tillbaka vid vägkorsningen Arvengarten går vi mot Holenstein i en förhoppning om en fin rundvandring. Bakom oss ståtar Eiger i all sin härlighet på knappt 4 000 meter och närliggande glaciären med flera meters tjockt islager. I dalgången, ofantligt långt bort kan Grindelwald skönjas. Vid liften Tschuggen på 1702 meter går vi mot Grindelwald förbi breda alpängar med bland annat lila orkidéer. Vattnet hörs och syns. Och alpblommor fyller sluttningarna.

Men vår snälla stig övergår i en rödmarkerad och vi märker genast hur trötta våra knän är. Det är granskog, det är brant och koncentrationskrävande. Så småningom är vi vid en smal bilväg som går förbi typiskt schweiziska hus och ängar med betande kor. Ännu en stund senare är vi tillbaka i Grindelwald. Nästan gång tar vi nog samma väg tillbaka som vi kom. Den var så fin!

En kall öl har sällan smakat så gott.

Fläcknycklar

Fläcknycklar är en av de fina alpblommorna under vandringen.

Vandringsfakta

Start- och slutpunkt: Stationen i Grindelwald

Längd: Uppskattningsvis 23-25 kilometer
Höjdmeter +/- cirka 1 200 meter
Tid: Knappt 4 timmar upp enligt vandringsskyltarna och 2,5 – 3 ned.

Karta och detaljer: Tyvärr har vi ingen beskrivning på vår Wikiloc-profil på vandring. Från stationen i Grindelwald följde vi först skyltar mot Grindelwald Grund. Därifrån följde vi vandringsskyltar mot Kleine Scheidegg. Det var välmarkerat och lätt att hitta hela vägen upp. På väg ned gick vi inledningsvis samma väg som vi kom. Vid Arvengarten följde vi sedan skyltar mot Holenstein. Vi fortsatte mot Holenstein ända tills en skylt pekade nedåt mot Grindelwald. Vi rekommenderar dock att ta samma väg tillbaka som upp. Den väg vi följde ned från skylten mot Grindelwald var brant nedför skidbackar. Med undantag av vägen mellan Grindelwald station och Grindelwald Grund beskriver den här kartan vår väg upp.

Tips1: Gå samma väg fram och tillbaka. Vi tyckte att vägen upp var betydligt finare än den väg vi tog ner.

Tips2: Vill man ha en enklare vandring kan man ta tåget upp till Kleine Scheidegg och gå ner till Alpiglen där man kan ta tåget igen. Eller tvärtom om man hellre går uppför.