Lösningarna på överturismen

En hel stad kidnappad av turister? Eller en helt vanlig dag i Florens utanför högsäsong.

Överturismen breder ut sig i takt med ökat välstånd i världen och fler som har råd att resa. Men det är ingen naturlag på knökfulla gränder, oändliga köer, skräpiga stränder och omdömeslöst turistbeteende. Turismens avigsidor kan antagligen tyglas. Här kan du läsa hur.

 

Hur fick vi överturismen på halsen?

Överturismen visar sitt fula tryne när ett resmål blir alltför populärt för dess egna bästa. Många vill gärna skylla den ökande överturismen på AirBnb. Men de bakomliggande orsakerna är snarare ökat välstånd i hela världen parat med boom av lågprisflyg och kryssningsresor, delvis pådrivet av låg eller ingen skatt alls på bränslen för dessa trafikslag. Med Kinas och Indiens ständigt växande och uppenbarligen ressugna medelklass lär överturismen knappast ta slut- av sig själv. Läs vidare om överturismens plågor – och om försöken till lösningar.

 

Plåga 1: Trängsel

Trängsel är något såväl besökare som invånare lider av. Besökaren kan inte njuta fullt ut av upplevelsen av en sevärdhet om det är köer och trängsel. Den som försökt studera Mona Lisa ordentligt och fick en armbåge i nyllet vet handgripligen vad jag menar. Och inte blir den tänkta stilla naturupplevelsen i Cinque Terre särskilt stilla när det ekar av amerikanska turister bland ekarna och stigarna proppas igen så fort någon i turisternas lämmeltåg stannar till för att ta en selfie. Samtidigt kan invånarna knappt ta sig fram i sin stad, har svårt att få bord på populära restauranger och måste trängas i kollektivtrafik och butiker

 

Är det någon på bron Porto Vecchio i Florens som förmår njuta av utsikten?

 

Så kan trängseln minskas

  1. Sprid information om var det är trångt just nu. I Amsterdam finns redan en sådan app, vilken syftar till att undvika långa köer på enstaka sevärdheter genom att styra besökarna till mindre belastade ställen. Även Island har provat att optimera turisttrycket. Hittills dock med magert resultat. För att ge resultat behövs flera attraktiva sevärdheter på orten – och kanske drastiskt ökade öppettider. Varför måste konsten gå och lägga sig på natten?
  2. Ta ut inträdesavgifter, lite grand som trängselskatt i Sverige. Cinque Terre tar inträde på vissa vandringssträckor. Men denna relativt låga avgift avskräcker knappast de tillresta. Öka på inträdet rejält – och erbjud en värdefull motprestation!
  3. Generell turistskatt. Flera orter har infört en sådan skatt – med lite olika namn – från Mallorca och Barcelona till alla kurorter med minsta självaktning i Tyskland. Skatterna är så modesta att få avstår besöket. Snarare har de blivit en trevlig inkomstkälla. För att ge effekt på trängseln måste skatten chockhöjas! Även här med en rimlig motprestation (liggstol på köpet, någon?).
  4. Kvotering. Ordet har dåligt klang, men tillämpas redan på flera håll i världen. I Machu Picchu är besöken tidsbegränsade och samtliga besökare måste bland annat anlita en guide och följa en av tre markerade vägar genom platsen. Bhutan är ett annat land med omfattande restriktioner och på Santorini begränsas antalet kryssningsbesökare till 8 000 per dag medan Antarktis har regler som begränsar antalet landstigande turister.
  5. Skapa en avlastande turistattraktion. Vi anar att kommersiella turistattraktionen Briksdalsbre i Norge kom till för att avlasta naturen i regionen under ordnade – och kommersiella – former.

 

Plåga 2: Stigande bostadspriser

Ökad uthyrning av privatbostäder till turister upplevs minska utbudet på bostäder för invånare. Samma sak om besökare köper egna bostäder i populära städer som sedan står tomma under stora delar av året. Detta driver upp priser till nivåer som invånarna själva kanske inte kan betala. Detta har skett bland annat i Barcelona och Palma.

 

Så kan bostadspriserna bromsas

Begränsa möjligheterna till uthyrning av lägenheter till turister. I Palma har ett totalförbud för korttidsuthyrning av lägenheter trätt i kraft. Även i övrigt på Mallorca har reglerna för uthyrning till turister skärpts i flera avseenden. Uthyraren måste betala för ett tillstånd och drakoniska böter lagförs vid olaglig uthyrning. I Amsterdam begränsas privatpersoners korttidsuthyrning av lägenheter till högst 30 dagar per år. Brott mot reglerna ger böter på 6 000 euro vid första tillfället och upp till 20 000 euro vid upprepad överskridande. Första halvåret 2018 delades 148 böter ut.

 

Plåga 3: Turistifiering

Turistifiering innebär att populära destinationer och inte minst stadskärnor riskerar att utarmas på sina ursprungliga traditioner och ersättas av verksamheter riktade mot turister, med följder som dåligt uppförande, fylla, skränande och förstörelse.

 

Så kan turistifieringen stoppas

  1. Begränsa/förbjuda dessa turistiska verksamheter i stadskärnor.
  2. Höga böter för oönskat beteende. Detta har införts på exempelvis Mallorca.
  3. Skapa ett “turistgetto”. Avgränsade områden för turister innebär god möjlighet till kontroll och minimal störning för lokalbefolkningen – så är de facto många charterresmål uppbyggda. Dessvärre också minimalt med brobyggandet över kulturgränserna.

Otrevligt, men kanske inte helt obegripligt. Bilden är tagen på Mallorca vintern 2017.

 

Plåga 4: Slitage på byggnader och natur

Att korallrev bland andra ovärderliga natur- och kulturskatter kan gå under av massturismen är ingen hemlighet. Men vad kan göras åt det?

 

Så kan slitaget avhjälpas

  1. Även här kan kvotering komma till pass. Minskat antal resenärer brukar resultera i mindre slitage och bättre naturupplevelse.
  2. Totalstopp. Thailand stängde ön Koh Tachai i mars 2018.

 

Plåga 5: Bristande infrastruktur

Alltför många turister kan fresta på turistortens, kanske redan undermåliga, infrastruktur. Kan leda till trängsel på vägar och i kollektivtrafiken. Köer i trafiken kan medföra tidsförspillan, olyckor och miljöproblem. Det snabbt växande antalet besökare på lilla Island, en femdubbling sedan 2010, har medfört att infrastrukturen inte alltid räcker till. Problemet med allt för få parkeringsplatser och därmed störande felparkeringar och cirkulerande bilar på desperat jakt efter plats är värst i och kring Reykjavik. Givetvis finns det många andra populära ställen med liknande problem.

Fullt tåg i Cinque Terre

Det är trångt om saligheten på tåget i Cinque Terre i början av oktober. Dock efter ett inställt tåg.

 

Så kan bristande infrastruktur pareras

  1. Stärka infrastrukturen. Inget billigt råd direkt, men kan vara lönsamt om intresset för resmålet håller i sig.
  2. Trängselskatt eller andra turistskatter. Se ovan. Dels kan trycket från turister minska något. Dels frigörs kapital för de nödvändiga investeringarna i infrastrukturen.
  3. Optimera utnyttjandet av befintlig infrastruktur. Med Bayern Ticket i Bayern styrs resenärer till att utnyttja kollektivtrafiken utanför högtrafiken.

 

Plåga 6: Miljöbelastning

Ökad trafik ger utsläppsproblem och kännbara luftföroreningar för invånarna. Även mängden avfall ökar med antalet turister. Speciellt i mindre utvecklade länder är infrastrukturen för sophanteringen undermålig och kan leda till kraftigt nedskräpning av de “paradisstränder” som turisterna suktat efter. Till det kommer förstås klimatpåverkan av turismen, men det är ett annat problem.

 

Så kan miljöbelastningen hejdas

Även turismen onekligen kan orsaka miljöproblem, kan turismen faktiskt även skynda på nödvändiga reformer inom trafik och sophantering genom krav, önskemål och kunskapsöverföring.

 

Sammanfattning

Det finns knappast en universalmedicin mot överturismen, utan ett paraply av olika åtgärder. Som alltid vid intagande av mediciner är den rätta doseringen bland det viktigaste. Med andra ord, för att få bukt med överturismen krävs en hel del gott omdöme. Kanske också en gnutta långsiktighet. Givetvis kan du som resenär också dra ditt strå till stacken genom att välja mindre kända alternativ eller besöka populära resmål utanför högsäsong.


Text: Eyal
Bild: Kerstin


 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.