Vandra i Bad Gastein: på en panoramaväg från Stubnerkogel

Uppe på berget väntade en liten överraskning: en kompakt dimma. Som gjort för en panoramavandring, eller hur?

Sällan har vi tagit drygt 800 höjdmeter på en panormavandring, som ju vanligen är tämligen flack bergskam. Och sällan går vi en panoramavandring utan att se annat än dimma. Dagens suveräna vandring har visst bjudit på en och annan överraskning.

Tanken kabinbanan från Bad Gastein. Vid mellanstationen kommer vi över trädgränsen och sikten blir mer öppen, men vi åker ända upp. Vi ska ända till Stubnerkogel på 2 246 meters höjd för en panoramavandring längs kammen. Härifrån ska man kunna se eliten av de österrikiska alperna. Molnen är så tjocka däruppe att vi är glada för att vi kan se varandra. Vi kan även glädjas åt ängen som bländar med blomprakt. Prognosen har lovat sol.

Blommor i dimma

Fibbla och förgätmigej lyser upp i dimman på Stubnerkogel.

Mot Zittrauer Tisch

Bredvid kabinbanan finns en hängbro, men även där: utsiktslöst. I fast förvissning om att solen snart skingrar dimmolnen fullföljer vi vår plan och följer väg 111 mot bergstoppen Zittrauer Tisch. Omgående uppslukas vi av töcknet. Visserligen är sikten dålig, men ändå känns det trolskt på något vis. Pulsen och stigen stiger. Några trånga passager längs kamryggen.

På väg upp mot Zittrauer Tisch.

Lite sprickor i dimman. Framme vid ett stålkors; vi är nog inte framme vid Zittrauer Tisch. Vi fortsätter utmed kammen. Inte en glugg. Nu står vi på toppen omgivna av, men inte svävande på, moln. Här står vi på 2 463 meters höjd och ser inte ett smack. Jo, toppen vi står på, och förstår verkligen varför den heter Zittrauer Tisch – toppen är rätt flack och liknar på det viset ett bord (Tisch).

Zittrauer Tisch

På toppen av Zittrauer Tisch. Eyal försöker beskriva utsikten. Ingen lätt uppgift denna dimmiga dag.

En glipa i dimman

Går till nästa topp. En vajer att hålla i ner i dimman, svindelkänsliga kan tänkas ta det piano här. Ett stenlandskap med limegrön lavklädda stenar öppnar sig – så långt dimman tillåter. Emellanåt ekar murmeldjurs gälla varningsläte i dimman. Ett slags giganterna kamp pågår. Dimman mot solen. Men vad nu! En glipa mot en snöklädd alptopp där! Och en frodig dal här! Vi börjar vädra morgonluft.

En tillfällig glugg i dimman öppnar för en trevlig vy över en liten alpsjö.

Stigen leder oss vidare ner, ända till Ortbergscharte på 2 273 meters höjd. Vi går vidare och ser, faktiskt, en alpsjö på håll. Mellan stenen insprängda blommor som lila alpklockor. Vi passerar genom snön fullt koncentrerade på att hålla balansen, en bättre övning i mindfulness får man leta efter!

Tillbaka in i dimman. Nu ackompanjerad av ett snöfält. Bingo!

En äng gul av fibblor och smörblommor intill passet Miesbichlscharte på 2 237 meters höjd. Stenarna tycks har tagit slut för ett tag och stigen består av jord och grus. Skönt! En sjö till i blickfånget!

Ändrade planer: mot Bockhartscharte

Vid en korsning bestämmer vi oss för att inte fortsätta mot sjön Unterer Bockhartsee som planerat, utan vid en vägkorsning viker vi av mot Bockhartscharte. Om det finns någon tanke bakom denna ändring så är den att komma högre upp – i from förhoppning om att dimman lättar ytterligare och fina vyer över både sjön och höga berg.

Bockhartsee

Dimman lättar så vi tar lunch med denna underbara utsikt över Unterer Bockhartsee.

Vi tar hem spelet. Sjön blänker mörkgrönt och smältvattnets dova ljud hörs på håll. Vi flåsar upp längs stigen, passerar genom ännu en en stenöken i limegrönt – fast nu med en allt bredare utsikt över frodiga dalar och bergstoppar! Med berget Silberpfennig på 2 600 höjdmeter tronande ovanför oss och vackra sjön Bockhartsee under infinner sig en behaglig känsla av att vistas i ett eget minikosmos, långt ifrån vardagens vedermödor.

Solen vinner!

Medan vi hoppar mellan stenarna avgörs giganternas kamp till solens favör. Sikten är så gott som klar. Vi slår oss ner i på en grönskande äng med gult lysande fibblor och hänförande panorama över den mörkgröna Bockhartsee nedanför och alperna ovanför och runt oss. Matsäcken med nyköpta bretzlar, rökt skinka och alpost smakar himmelskt. Fjärilar och humlor flyger runt och äter av alpblommornas nektar.

Tischkogel

På väg ner från Zittrauer Tisch. Nu med utsikt. Stubnerkogel skymtar i mitten av bilden.

Tillbaka

Vi vänder tillbaka och tar precis samma väg som vi kom. Men utsikten blir inte alls densamma utan dimman. Nu ser vi ett framdukat smörgåsbord av imponerande toppar över 3 000 meters höjd och däremellan glaciärer. Det doftar timjan. Murmeldjurens varningsläte genljuder genom dalen nedanför våra fötter.

Timjan

Doften av timjan.

Tillbaka vid kabinbanan konstaterar vi att vi har tagit drygt 800 höjdmeter – ovanligt mycket för en panoramavandring, som brukar ju gå längs en bergskam. Vilken tur att vi till slut fick även en hel del panorama också på panoramavandringen!

En extra runda på slutet över hängbron vid Stubnerkogel.

Utsiktstorn eller rymdfarkost vid Stubnerkogel? Utsikten över Hohe Tauerns alptoppar är i alla fall hisnande.

Vandringsfakta

Längd: Cirka 12 kilometer
Höjdskillnader: +/- 843 meter
Tid: Cirka 5 timmar timmar

Karta och detaljer: För karta, se vår profil på Wikiloc. Observera dock att den där uppgivna vandringstiden inte stämmer. Vi var i rörelse runt 5 timmar. Dessutom stämmer inte höjdangivelserna på första halvan av vandringen.
Vi tog liften upp till Stubnerkogel. Väl där tog vi vandringsväg 11 mot Zittrauer Tisch och Miesbichlscharte. Från Miesbischlscahrte gick vi vidare på väg 111 i riktning mot Bockhartscharte, men stannade för lunch ovanför Unterer Bockhartsee och gick sedan tillbaka samma väg.

Tips 1: En alternativ och kortare vandring är att gå från Stubnerkogel över Zittrauer Tisch till Miesbichlscharte och därifrån vandringsväg 110 ner mot Bockhartseehütte och sedan ner till Sportgastein och buss därifrån tillbaka till Bad Gastein.

Text: Eyal
Bild: Kerstin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.