Flygförsening – ARN hjälpte oss få ersättning

Tavla med information om flygavgångar och flygförsening..

Flygförsening på 12 timmar på väg till Mallorca. Vi fick hjälp av ARN att få ersättning från flygbolaget.

Vår flygning från Stockholm till Mallorca blev tolv timmar försenad. Ändå nekades vi ersättning från flygbolaget. Men det blev ett helt annat ljud i skällan när Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kom in i bilden.

Tidigt på morgonen får vi ett sms från charterbolaget. Vårt morgonflyg är tolv timmar sent. Orsak: tekniska problem.

Trots dålig nattsömn efter en natt på Arlanda (för att inte missa morgonflyget) gratulerade vi varandra. Orsak: Förordning EG 261/2004. Jag verkligen älskar dessa EU-regler kring flygförseningar. Låt mig förklara varför.

Reglerna är på resenärens sida och till för att flygbolagen ska skärpa sig och hålla den utlovade flygtiden. Gör de inte det får de smäll på fingrarna, eller ännu värre, de måste betala dryga ersättningar direkt till de berörda resenärerna. Hur dryga ersättningarna blir beror på sträckans längd, men förseningen måste vara minst tre timmar. I vårt fall handlar det om 400. Euro. Per person. Eller 8 000 kronor på ren svenska.

 

Begära ersättning från flygbolaget

Vi övervägde att göra det lätt för oss och anlita ett av de numera så populära “kompensationsbolagen”. Deras affärsidé går ut på hjälpa flygpassagerare att få ut ersättning från flygbolagen. Som tack för hjälpen får man oftast betala runt 25-30 procent av ersättningsbeloppet. Men efter att ha läst en del kritik mot dessa företag beslutade vi att skippa dem.

Vi siktade på att göra jobbet själva och behålla hela kakan. Hur svårt kan det vara att få en ersättning som vi antagligen är berättigade till?

Inte alls så svårt är vår erfarenhet. Det finns en hel del information och hjälp att få på internet. Vi använde en blankett som bland annat finns på ARN:s hemsida och fyllde i information kring sånt som passagerare, flygnummer och försening. Blanketten skickade vi in elektroniskt till flygbolaget tillsammans med elektroniska kopior på biljett, boardingkort och sms från researrangören med information kring orsaken till förseningen.

Det blanka nejet från flygbolaget dröjde i sex veckor.

 

God erfarenhet av ARN vid flygförsening

Då tog vi till vår dundermedicin – kontaktade ARN, som är ansvariga för tvistemål rörande försenade flygningar som startar i Sverige. På ARN:s hemsida fyllde vi i ett webbanmälningsformulär med vårt ärende. Det var enkelt. Vi bifogade samma underlag som vi tidigare skickat till flygbolaget tillsammans med bolagets avslag. ARN bekräftade inom någon dag att de tagit emot anmälan och meddelade att vi kunde följa vårt ärende genom att logga in på deras hemsida.

Inom ett par veckor såg vi att ARN hade skickat brev till flygbolaget och att flygbolaget fått två veckor på sig att lämna sin syn på saken och eventuella bevis för sin ståndpunkt. Alternativt att de kunde höra av sig till oss med ett erbjudande om lösning.

Efter en dryg vecka hörde flygbolaget av sig till oss och var villiga att betala ersättning i linje med regelverket, 400 euro per person. De gav oss också ett alternativt erbjudande om en tjugo procents högre ersättning om vi i stället för kontantbetalning valde presentkort på charterresebolaget vi åkte med. Vi valde kontantersättning och inom några få dagar fanns pengarna på vårt konto. Överenskommelsen vi gjorde innebar att ARN aldrig fattade något beslut i ärendet utan att det avskrevs.

 

Ersättning för förseningen – inom två månader

Drygt två månader efter vårt försenade flyg hade vi hela ersättningsbeloppet på vårt konto, trots att flygbolaget inledningsvis nekat oss ersättning. Vår erfarenhet är att det definitivt kan löna sig att själv begära ersättning direkt från flygbolaget och ta hjälp av ARN om flygbolaget krånglar.

Sist en nyhet: Utöver ARN, som är till stor hjälp vid vid försenade flyg från Sverige, kan du med fördel använda Konsument Europas nya flygkalkylator. Se mer i faktarutan nedan. Läs också gärna vårt inlägg om hur du steg för steg gör för att själv begära ersättning.


Fakta kring att kräva ersättning för försenat flyg

Enligt reglerna kan du ha rätt till kompensation från flygbolaget om förseningen till din slutdestination är minst tre timmar. Kompensationens storlek beror på flygsträckan enligt följande:

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Observera dock att det finns fall där du inte har rätt till kompensation trots försening. Det görs nämligen undantag i reglerna för “extraordinära omständigheter”. Tekniska problem utgör dock i de flesta fall inte extraordinära omständigheter. Det innebär att vid tekniska problem har du ofta rätt till ersättning vid försening.

Konsument Europa lanserade nyligen en flygkalkylator. Med hjälp av flygkalkylatorn kan du räkna ut hur stor kompensationen som är aktuell för din flygning. Dessutom hittar du här även kontaktuppgifter till en rad flygbolag, så du vet vart du ska skicka din begäran. Ofta är det i form av en länk till en webbsida där du kan skicka din begäran elektroniskt.

Om flygbolaget inte svarar på den begäran inom sex veckor eller avslår din begäran kan du vid en försenad flygning som startat i Sverige vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ditt ärende prövat. Startade flygningen i ett annat EU-land kan du kontakta Konsument Europa.


Text: Eyal
Research och bild: Kerstin


 

6 Responses

  1. Angelika skriver:

    Thank you for this very detailed information, of course I hope that I do not need it 🙂
    Great that you have managed to get your compensation, which was very appropriate for such a long delay!

    • PåUpptäcktsfärd skriver:

      Hello Angelika! Thank you for your comment. We hope that you only will have punctual flights. But if not, it is good that the same rules applies to all countries in EU. It makes it much more simple for consumers.

  2. Sara skriver:

    Superbra att veta! Blir ju ofta att man inte orkar ta tag i sådana ärenden då man inte tror att man ska få ut något! Men detta visar ju på att det helt klart är värt det!

    • PåUpptäcktsfärd skriver:

      Hej Sara! Vid flygförseningar kan det definitivt löna sig att begära ersättning för försening. Det är enkelt och dessutom är det ett av de områden där konsumentens rättigheter är bra garanterade genom EU:s regler.

  3. pilla skriver:

    Tack för tipset. Bättre än ersättningsbolagen och låter som sagt inte speciellt komplicerat. Ska testa beroende på utfallet för senaste rundan med Finnair som jag nu har case mot.

    • PåUpptäcktsfärd skriver:

      För vår del var det enkelt och gav ett snabbt resultat att vända oss till ARN när flygbolaget nekade ersättning. Det bör noteras att ARN är rätt instans att vända sig till om flygningen som i vårt fall startade i Sverige. Om så inte är fallet kan man behöva vända sig till en instans i ett annat land. Här kan Konsument Europa hjälpa till med råd och vägledning hur man går vidare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.