Allt fler resenärer klagar hos ARN
Reseklagomålen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ökar kraftigt. Enligt färska siffror från ARN trillade närmare 3 400 reserelaterade klagomål in under förra året.
Detta är en ökning av klagomålen med drygt 28 procent jämfört med 2016 och en fördubbling jämfört med 2012. Man kan förstås undra vad dessa anmälningar till ARN handlar om. Enligt Sveriges Radio är ungefär hälften av anmälningarna ersättningskrav för kraftigt försenade och inställda flyg.
Intressant nog har antalet anmälningar till ARN ökat betydligt mer än antalet beslut hos ARN. Förra året inkom 3 400 anmälningar inom reseområdet till ARN och bara drygt 1 300 ärenden avgjordes.
Vad hände med resterande 2 100 ärenden?
Så här svarar ARN i ett mejl på vår fråga:
“Ärenden som kommer in prövas i sak, avvisas eller avskrivs. Den vanligaste orsaken till att ärenden avskrivs är att parterna nått en uppgörelse. Att ärenden avvisas kan till exempel bero på att konsumenten inte först klagat hos företaget, att anmälan kommit in för sent, att det belopp man kräver är för lågt eller att man inte skickar in det material som ARN behöver för att kunna pröva ärendet.”
Att parterna nått en uppgörelse innan ARN fattat sitt beslut kan vara en delförklaring till att andelen konsumenter som fått rätt av ARN i de avgjorda ärendena har sjunkit kraftigt mellan 2015 och 2017 (från 58 till 46 procent).
Klagomål på flera håll
Även hos Konsument Europa har antalet frågor och ärenden om flygresor ökat de senaste åren, inte minst om förseningar. För att underlätta för konsumenter presenterade Konsument Europa häromdagen en ny tjänst som gör det enklare att räkna ut vilken kompensation man kan ha rätt till vid förseningar.
Bara ett fåtal begär ersättning
Det är bra att Konsument Europa arbetar aktivt för att underlätta för konsumenter och med att sprida information om resenärernas rättigheter vid flygförseningar. Det verkar behövas. Enligt en undersökning som Sifo gjorde åt Forex i somras är det bara var fjärde svensk som känner till att man kan begära ersättning vid flygförseningar på mer än tre timmar (26 procent). Och bara 15 procent av de tillfrågade som verkligen begärt ersättning när de drabbats av förseningar.
Vi kommer att skriva mer om flygförseningar
Eftersom så många drabbas av flygförseningar samtidigt som så få begär och får ersättning kommer vi att skriva mer om detta brännande ämne framöver. Framförallt skriver vi utifrån våra egna erfarenheter om hur du som resenär kan slå vakt om dina rättigheter vid kraftiga flygförseningar.
Fortsättningen följer om ett par veckor. Uppdatering: Här kan du läsa inlägget om hur vi fick hjälp av ARN för att få ersättning från flygbolaget.
Varför tror du att så få begär ersättning vid flygförseningar?
Text: Eyal
Bild: Kerstin
Jag kan tänka mig att många inte begär ersättning för att de får den direkt av flygbolaget eller sitt eget öfrsäkringsbolag. Men kanske är dessa inräknade i de siffror ni presenterar. Kanske tycker man annars att blanketten är svår att fylla i eller så ”orkar” man inte. Jga har vid ett par tillfällen blivit försenad och har då genast fått kompensation av flygbolaget. Ontressant är det. SEr fram emot mer…
Hej Ditte,
Tack för svaret! Flyger man charter kan man ha rätt till ersättning från tre olika håll: charterbolaget, flygbolaget och det egna försäkringsbolaget. Det gör antagligen att man då lätt kan missa att man kan ha rätt till ersättningen från flygbolaget. Du har nog rätt i att en del tycker eller kanske tror att det är svårt att begära ersättning. Vi kommer framöver att skriva mer i ämnet, delvis grundat på egna erfarenheter.